Chcesz uzyskać prawną ochronę twojego znaku towarowego i zabezpieczyć się przed jego wykorzystaniem przez inne podmioty? Dokonaj jego zastrzeżenia!
Definicja znaku towarowego
Znaki towarowe to oznaczenia, które przedsiębiorcy stosują do identyfikacji swoich produktów lub usług. Znakiem towarowym może być oznaczenie, które:
- ma zdolność odróżniającą towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa,
- można przedstawić w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony.
Znakami towarowymi mogą być na przykład: słowo, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, a nawet dźwięk.
Rejestracja znaku towarowego
Przepisy wskazują też jednoznacznie jakie znaki bezwzględnie nie mogą zostać zarejestrowane – stanowi o tym art. 1291 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1170 ze zm.). Przed dokonaniem zgłoszenia, należy sprawdzić także, czy nie istnieją znaki towarowe identyczne lub podobne do tego, który ma być przedmiotem zgłoszenia. W tym celu trzeba przeszukać następujące bazy:
- bazę znaków krajowych;
- bazę znaków Unii Europejskiej;
- bazę znaków międzynarodowych.
Złożenia wniosku o rejestrację znaku możesz dokonać do:
- Urzędu Patentowego RP (ochrona znaku towarowego w Polsce);
- Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności intelektualnej (ochrona w 27 krajach UE);
- Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (wybrana wiązka krajów świata).
Znak należy sklasyfikować we wniosku według klasyfikacji nicejskiej. Zarejestrowany znak towarowy jest chroniony w zakresie wskazanych w zgłoszeniu konkretnych towarów i usług.
W toku postępowania rejestracyjnego podmiotom, które uważają, że zgłoszony znak towarowy jest taki sam lub podobny do innego służy prawo zgłoszenia sprzeciwu.
Komu przysługuje prawo ochronne? Prawo ochronne przysługujące spółce
Prawo ochronne na znak towarowy przysługuje uprawnionemu, czyli podmiotowi, który go zarejestrował lub który nabył od niego prawo.
Prawo ochronne może zostać udzielone na znak towarowy zgłoszony przez nie tylko przez osobę fizyczną, ale także na rzecz osoby prawnej (w tym spółek osobowych i kapitałowych).
Znak towarowy może być także przedmiotem aportu do spółki – w tym przypadku jeden ze wspólników może wnieść do spółki prawa autorskie do znaku towarowego.
Trzeba jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach.
Po pierwsze – w samej umowie spółki aport powinien być precyzyjnie opisany. Należy wskazać wspólnika, który go wnosi, określić liczbę udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny oraz dokładnie skonkretyzować przedmiot aportu – w tym celu można wskazać na umowę przeniesienia autorskich praw majątkowych zawartą z twórcą znaku. W umowie wskazuje się pola eksploatacji, precyzuje się utwór jako znak (np. słowno-graficzny) oraz określa jego cechy – warto załączyć także jego wydruk.
Bardzo ważną kwestią jest także odpowiednia wycena aportu. Członkowie zarządu odpowiadają wraz ze spółką za podanie nieprawdziwych informacji w oświadczeniu potwierdzającym wniesienie przez wspólników wkładów na pokrycie kapitału zakładowego. Oświadczenie takie podpisują wszyscy członkowie zarządu i składa się je do sądu rejestrowego wraz z umową spółki.
kwiecień 2024 r.